Baca Di Sini Dahulu....Baca Di Sini Dahulu....Baca Di Sini Dahulu....Baca Di Sini Dahulu..Baca Di Sini Dahulu....Baca Di Sini Dahulu....

Baca di sini dahulu

Tutorial ini sekadar satu panduan biasa dalam mengemaskini blog...penulis tidak akan bertanggungjawab untuk sebarang dosa yang terhasil daripada penjanaan melalui penggunaan tutorial dalam blog ini..Harap pengguna berfikir terlebih dahulu soal dosa dan pahala sebelum membuat keputusan dalam mengaplikasikan pengetahuan yang diperoleh dari blog ini. Marilah sama-sama kita menjaga amalan kita..:)

Monday, November 7, 2011

Membuat Shoutbox

Contoh Shoutbox
seperti ini



bagi saya
sesebuah blog
WAJIB
ada benda ini
kerana di sinilah tumpuan untuk para blogger yang datang mengunjungi blog kita.
Mereka akan meninggalkan jejak mereka di sini.


Oleh itu saya galakkan anda membuat satu ruang shoutbox di blog saya


Buntu untuk menghasilkannya???


Mari lihat langkah-langkahnya.



Langkah 1:Search 

Langkah 2: Klik Register here!


Langkah 3: Isi borang yang disediakan


Jangan lupa mark dalam box hijau


Then klik Create new account (box biru)


Apabila sudah berjaya akan keluar





Langkah 4: Login masuk (ada di bahagian atas)



Isi 
username dan password yang anda telah daftar


Langkah 5: Isi maklumat


isi: box merah dengan alamat blog anda
pilihan: buat pilihan kat box hijau
dan kemudian klik
box biru (Create a shoutbox)


Langkah 6: Tentukan rupabentuk Shoutbox anda


Langkah 1: Klik Create new Shoutbox (box hijau)

Langkah 2: Edit saiz dan warna (box merah)

Kemudian tekan

Save Setting

Langkah 7: Copy html


Copy html (box biru)
kalau rasa tak puas hati dengan bentukrupa shoutbox anda
klik
back to style preferences (box merah)




Langkah 8: Masukkan html di blog anda

Cara memasukkan htm

Alhamdulliah siap :)

Terima kasih kerana sudi melihat tutorial yang tidak seberapa daripada saya ini...saya menulis sekadar berdasarkan pengalaman dan pemahaman yang saya peroleh..
Saya sangat berbesar hati menerima sebarang komen daripada anda untuk kebaikan bersama..Tinggalkan sebarang pandangan atau pertanyaan di ruang komen..:)

No comments:

Post a Comment